בני

העלאת הריבית בארה"ב צריכה להידחות לפחות עד דצמבר

הריבית

בדצמבר 2015 קצב הגידול בתל"ג האמריקאי עמד על כ- 3%. נתון זה היה הגורם המרכזי לעדכון תחזיות הפד ולהחלטה האימפולסיבית של העלאת הריבית בארה"ב באותה תקופה. מאז ירד קצב הגידול בתל"ג האמריקאי לכדי 1%, דבר שנותן ציון בלתי מספיק לתחזיות הפד.  אמנם אנו צופים כי הקצב השנתי של הגידול בתל"ג יעלה מעל 1% לכוון 2%-2.5% לקראת סוף השנה אך על הפד להמתין על מנת לוודא שזו אכן המגמה. עליה בקצב הגידול ישפיע לטובה על תוצאות החברות הן בגידול במכירות והן בגידול ברווחים, דבר שיכול לתמוך בהמשך עליית השוק באופן מתון.

לפני פרסום הנתון של גידול במשרות בארה"ב, העריך סטנלי פישר כי לנתון זה יהיה משקל לא קטן בציפייה להקדמת העלאת הריבית לספטמבר, אולם נתון זה אכזב ביחס לקונצנזוס, רק 151 אלף משרות נוספו לעומת קונצנזוס של 180 אלף משרות שאמורות היו להתווסף.

נתון שיעור הבלתי מועסקים בארה"ב גם אכזב בגדול שכן נשאר ללא שינוי ברמה של 4.9% כאשר רוב הכלכלנים ציפו ששיעור זה ירד ל 4.8%, דבר שלא יעודד במיוחד את יושבת ראש הפד ג'נט ילן.

נתון כלכלי חלש נוסף אשר יש בו כדי להשפיע על החלטת הפד בנוגע לגובה הריבית, הינו ירידה ברבעון השני של התפוקות ל 0.6%- לעומת הצפי ל 0.5%-. בסיכום 12 חודשים שעברו, התפוקות ירדו ב 0.4%.

ה ISM  (Institute of Supply Management) חשף כי מדד הייצור התעשייתי ירד מ 52.6 נקודות ביולי ל 49.4 נקודות באוגוסט. הנתון החטיא את צפי האנליסטים אשר חזו כי המדד יעמוד על 52 נקודות, ומאחר שכל קריאה מתחת ל 50 נקודות מצביעה על התכווצות הדיווח היה מאכזב במיוחד.

בנוסף תעשיית הרכב אשר תמכה בעליית התל"ג בסוף שנת 2015, הגיעה כנראה לשיא בתקופה האחרונה, ומפה ואילך ההערכות הן שתעשיית הרכב במקרה הטוב תהיה בסטגנציה ובמקרה הפחות טוב תציג ירידה בתפוקה.

מחיר הנפט

מאחר וטכנולוגיית פצלי השמן הולכת ומתייעלת, עלות ההפקה לחבית ירדה לאזור 50$ לחבית ואף מתחת לכך, לכן כאשר מחיר חבית מתקרב ל 50$ כדאיות ההפקה בפצלי השמן עולה דבר שמכניס מפיקים חזרה לשוק ואז מחיר החבית נלחץ שוב כלפי מטה בגלל הגידול בהיצע. כמו כן לקראת הקיץ מחיר חבית נפט עולה בגלל עונת הנסיעות אך לקראת אמצע הקיץ מחיר חבית נפט מתמתן שוב לכן להערכתנו מאחר והקיץ מאחורינו מחיר חבית נפט ינוע בתקופה הקרובה בין 40$ ל 50$ כאשר להערכתנו הסיכוי שהמחיר יהיה קרוב ל 40$ גבוה יותר (לקראת החורף המיקוד הוא על מחיר הגז לצורך הסקה). יש לסייג ולבחון את התנהגות מדינות הנפט הגדולות כגון סעודיה, רוסיה וכו' אשר ביכולתן לצמצמם את תפוקת הנפט בין לילה דבר שיכול ללחוץ את מחיר הנפט כלפי מעלה.

מחיר הזהב

לאחרונה אונקיית זהב הייתה אטרקטיבית במיוחד כאשר הדבר בא לידי ביטוי בעליית מחירים של עשרות אחוזים. להערכתנו באווירה שבה אין אינפלציה אלא רק בדמיונם של אנשי הפד לגבי עליית אינפלציה עתידית, יחד עם צפי לעליית ריבית מחיר הזהב עלול לאבד גובה או לפחות אנו לא צופים עליות משמעותיות בעתיד הנראה לעין.

 

לסיכום

בתחום המניות: רמת המכפילים של שוק המניות בישראל נמוכה מאשר בחו"ל דבר שמותיר את שוק המניות הישראלי אטרקטיבי ביחס להרבה מדינות בעולם בניהן ארה"ב. להערכתנו שוק המניות בארץ מסוגל להניב תשואה חיובית בשנה הקרובה, אולם עדיין יש להיות סלקטיביים, תוך ביצוע אנליזות מעמיקות של דו"חות כספיים ולבחור חברות בעלות אופי פעילות בהן יש רמת וודאות גבוהה לגבי הגידול במכירות וברווחים.

בתחום האג"ח: מאחר והתשואות של האג"חים הממשלתיים נמוכות מאוד עד אפסיות, נעדיף השקעה באג"ח בדירוגי אשראי של חברות חזקות בהן יש רמת וודאות יחסית גבוהה של הרווחיות הצפויה (ראה סעיף מניות), במח"מ 4-5 שנים אשר מספקות תשואות חיוביות סבירות.