ציפיות ציפיות וציפיות

ציפיות ציפיות וציפיות

בעבר, כשעוד הייתי מנהל השקעות בתחילת דרכו, שאל אותי חבר שהתחיל לסחור בניירות ערך בשוק ההון לגבי מניה של חברה מסוימת, 'למה שלא אקנה את המניה של החברה? הרי החברה כל שנה מרוויחה כסף ולכן אין סיכוי שהמניה תרד'. השאלה הזאת תישמע לחלק מהציבור שאלה לגיטימית והגיונית אך כמובן שזאת שאלה שמבטאת נאיביות מסוימת בשוק ההון. עוד נחזור לתשובה.

מדוע קיים הסיכוי לרווח או להפסד בשוק ההון?

בואו ניקח מצב עולם שבו הכל היה ידוע מראש, רווחי החברות בעתיד היו ידועים מראש, מחירי הסחורות העתידיים, שער החליפין העתידי, האינפלציה העתידית הייתה ידועה מראש וכו'. מה היה פוטנציאל הרווח או ההפסד בנכסים הנסחרים בשוק ההון במקרה כזה? במילה אחת, אפס. מדוע? כי היינו עושים חשבון פשוט והיינו מוכנים לשלם כבר היום במזומן את הפוטנציאל המשתקף בעתיד, ולכן היינו משלמים מחיר מלא ללא אפשרות רווח או הפסד.

כאמור, בעולם האמיתי כלום לא ידוע מראש, לכן כל משקיע מתנהל בהתאם לציפיות שלו על מה הולך לקרות בעתיד ובהתאם להתממשות הצפיות או אי התממשות הציפיות שלו גלום פוטנציאל הרווח או ההפסד בשוק ההון.

נחזור רגע לשאלת התם של אותו חבר. אם ניקח לדוגמה את אותה חברה שהינה רווחית בכל שנה ושנה בשנים האחרונות, היינו יכולים להגיד שינו סיכוי סביר שגם בשנה הבאה היא תהיה רווחית ובשנה שלאחריה וכנראה אף בשנים הבאות. לכן כאשר המשקיעים בוחנים את שווי המניה הם מצפים לרווחיות עתידית כלשהי של החברה וכבר לוקחים זאת בחשבון במחיר שהם מוכנים לשלם. ומה יקרה אם בעתיד הצפיות לא תתממשנה כמו שצפו המשקיעים בתחזיות שלהם? המשקיעים יעריכו מחדש,או יתאימו את הציפיות שלהם מחדש, לרווחיות החברה כך שמחיר המניה ירד אם רווחיות החברה הייתה מתחת לציפיות המשקיעים לגבי הרווח העתידי של החברה, או מחיר המניה יעלה במידה ורווחיות החברה 'היכתה' את ציפיות המשקיעים שחזו בעבר.

דוגמא נוספת היא ציפיות המשקיעים לגבי הריבית במשק. לשינוי בריבית על ידי נגיד הבנק המרכזי יכולה להיות אפקטיביות רבה יותר על מחירי הנכסים והכלכלה אם השינוי בריבית היה שלא על פי ציפיות המשקיעים. כלומר לגורם ההפתעה בציפיות המשקיעים תפקיד מפתח בתמורות שחלות בכלכלה בכלל ובשוק ההון בפרט.

 

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עשויים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.