מה יאמרו מדדי הבורסות על טראמפ או על ביידן - היום הגדול הגיע?

מה יאמרו מדדי הבורסות על טראמפ או על ביידן – היום הגדול הגיע?

כלכלת העולם החופשי בוחרת היום מנהיג, אירוע משמעותי אין ספק עם השפעות ארוכות טווח. אירוע גדול כזה נותן בוודאי משקל להחלטות המשקיעים בעולם בכלל ובארה"ב בפרט.

כבית השקעות שלמעלה מ 25 שנה פועל בבורסה האמריקאית יש לנו עניין רב במתחולל בארה"ב, בכלכלה ובממשל ופוליטיקה, שלהם השלכות על כל כלכלות העולם.

לאירועי בחירות באופן כללי יכולות להיות השפעות על שוקי ההון שכן המנהיג או המפלגה הנבחרת מביאים איתם מדיניות כלכלית וסוציאלית שמשפיעה ישירות על רווחי הסקטור העסקי בצד הקפיטליסטי או על רווחת התושבים בצד הסוציאליסטי.

בארה"ב הקטבים במדיניות של שני המנהיגים ברורה. טראמפ שמגיע מהעולם העסקי הראה שגם פוליטיקה אפשר לנהל כעסק. לדוגמה ההתנהלות שלו במלחמת הסחר עם סין היא כמו חברת ענק אחת שמתחרה בחברת ענק אחרת כאשר המטרה העליונה היא למקסם את רווחי החברה שהיא כמובן הצמיחה בארה"ב ואילו השיקולים המדיניים נדחקו הצידה.

ביידן איש פוליטיקה וותיק שהיה סגן נשיא וסנטור במשך עשרות שנים רגיל לעסוק בעבודה ציבורית, למען רווחת הציבור גם אם זה יבוא על חשבון רווחי הסקטור העסקי כמו למשל החשיבה שלו לפרק את ענקיות הטכנולוגיה לחברות קטנות.

אפשר לומר שטראמפ הוא בעל אסכולה קפיטליסטית קלאסית, כלומר הכלכלה ורווחי החברות הם בראש סדר העדיפויות שלו ומתוך זה שהכלכלה תצמח כך גם רווחת הציבור תגדל. המדיניות של ביידן יותר סוציאליסטית כלומר נפנה יותר משאבים לרווחת הציבור היום על פני תמיכה בעסקים.

מהן ההשפעות קצרות וארוכות הטווח של בחירות על שוקי ההון?

מתוך כך שדאגתם של המשקיעים בשוק ההון היא בראש ובראשונה לרווחי החברות, כמובן שהעדפתם היא מדיניותו של טראמפ. ראינו זאת בבחירות 2016, כאשר טראמפ נבחר מדדי הבורסה בארה"ב עלו בצורה ניכרת עוד לפני השבעתו של טראמפ. לזה קוראים השפעה קצרת טווח, מדוע? כי הייתה ציפייה של המשקיעים שמשנתו הכלכלית של טראמפ תעזור לרווחי החברות לגדול ולכן המשקיעים כבר לקחו מקדמה מראש. לעומת זאת בימים אלה הסקרים בארה"ב נוטים דווקא לכיוון ביידן. מבחינת המשקיעים הוא נתפס כמי שייתן יותר תשומת לב לטיפול בנגיף הקורונה, יעביר לא מעט תקציבים לתשתיות ויעלה את המיסוי רק על האוכלוסייה העשירה, נושאים שבהחלט יש להם השפעה חיובית על הכלכלה ולכן מניות של סקטורים מסוימים כמו תשתיות ואנרגיה ירוקה בהחלט נהנו לאחרונה מציפייה זאת, לעומת ירידות במניות ענקיות הטכנולוגיה שאותן חושב ביידן לפרק לחברות קטנות. גם כאן ניתן לומר שזוהי השפעה קצרת טווח על שוק ההון בה המשקיעים לוקחים מקדמה כלשהי על חשבון הציפייה לעתיד.

ההשפעה ארוכת הטווח של מי שייבחר היא כמובן המעניינת יותר. יישום המדיניות הכלכלית, הרפורמות, ובעת הזאת כמובן המלחמה בנגיף הקורונה שלה יש כרגע את ההשפעה ארוכת הטווח הגדולה ביותר. היישום והטיפול במשבר הכלכלי והבריאותי בין אם זה יהיה טראמפ או ביידן יקבעו את כיוון מדדי הבורסה בשנים הקרובות.

לסיכום, לימי הבחירות עצמם, לפני ואחרי, ישנה השפעה קצרת טווח על מדדי שוק ההון. לכן בימים אלה האסטרטגיה היא לנצל הזדמנויות ולעשות התאמות בהשקעות בין אם הם עולים או יורדים. העוגן בהשקעות צריך להישען על השפעות ארוכות הטווח של יישום המדיניות והרפורמות של כל אחד מהמנהיגים.

יניב כהן תבל, מנהל תיקי השקעות

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עשויים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.