תמונת אווירה

הפוך על הפוך

חודש יולי 22 היה חודש טוב בשוק ההון, עם עליות של כ- 8% וכ-11% במדד ה S&P 500 והנאסד"ק (בהתאמה) וכ-3% במדדי המניות בישראל. הדבר המעניין הוא שזה קורה דווקא בחודש בו ארה"ב נכנסת למיתון באופן רשמי. הכיצד?

כאמור, לפי הגדרת הכלכלנים מיתון הוא מצב בו במשק יש צמיחה שלילית של שני רבעונים לפחות. ברבעון הראשון של שנת 2022 התוצר המקומי של ארה"ב התכווץ ב 1.6% וברבעון השני התמ"ג התכווץ ב 0.9% נוספים, כלומר בארה"ב ישנה צמיחה שלילית והכלכלה מתכווצת. כדי להבין מדוע שוקי המניות עולים בחודש בו הכלכלה הגדולה בעולם נכנסת למיתון צריך לבחון את האינדיקטור הכלכלי עבורו למשקיעי שוק ההון ישנה הרגישות הגבוהה ביותר. הריבית.

הריבית הינה מחיר הכסף ובאמצעותה בנקים מרכזיים בעולם יכולים לשלוט בכמות הכסף שנמצאת במשק וכך להשפיע על הצריכה, על העסקים, על ההלוואות ועל החסכונות. ברגע שלדעת הבנק המרכזי הכלכלה יוצאת מאיזון הכלי שעומד לרשותו על מנת לאזן את הכלכלה היא הריבית.

בשנתיים האחרונות הכלכלות בעולם יצאו מאיזון. אינפלציה שנתית של 5%-10% ברחבי העולם לא נראתה במשך שנים, גם לא אינפלציה של 1%. צריך להבין, אינפלציה של 2% בשנה היא דבר טוב ומעידה על צמיחה בריאה של המשק ללא יציאה מאיזון ולכן הבנקים המרכזיים בעולם במשך שנים שאפו להגיע ליעד אינפלציה של 2% בשנה, אולם לאורך העשור האחרון האינפלציה השנתית הייתה אפסית. מגפת הקורונה יחד עם המלחמה באוקראינה טרפו את הקלפים וכך ארה"ב מצאה את עצמה מאינפלציה של עד 1% בשנה לאינפלציה כמעט דו ספרתית בפרק זמן קצר מאוד. לכן, כאשר מחירי המוצרים יוצאים משליטה נגיד הבנק בארה"ב נאלץ להעלות את הריבית בצורה חדה על מנת לקרר ביקושים של הצרכנים וכך להוריד את מחירי המוצרים.

המשקיעים בשוק ההון כאמור רגישים מאוד לריבית. מדוע? ראשית משום שהריבית מהווה את האלטרנטיבה להשקעות. ככל שהריבית גבוהה יותר, אלטרנטיבות השקעה של מניות ואג"ח נראות פחות אטרקטיביות ולכן שערי המניות ואגרות החוב יורדים. שנית, כאשר הריבית עולה, העסקים שנטלו הלוואות צריכים לשלם כעת יותר ריבית על אותן הלוואות ולכן רווחיהם יורדים ושערי המניות שלהם יורדים בהתאמה, לכן מתחילת השנה אנו עדים לירידות חדות בשוקי המניות בעולם עקב העלאות ריבית של הבנקים המרכזיים.

כאשר כלכלת ארה"ב נכנסת למיתון, באופן הפוך על הפוך זה מאותת למשקיעים שכנראה העלאות הריבית מהן פחדו כל כך מתקרבות לסיומן או לפחות העלאות הריבית הנוספות יהיו בקצב נמוך יותר מהקצב שצפו המשקיעים לפני מספר חודשים. העלאת הריבית ביולי בארה"ב עמדה על 75 נקודות בסיס כך שריבית הבנק המרכזי בארה"ב עומדת על 2.25%-2.5%, וכעת צופים המשקיעים שהעלאות הריבית הקרובות יהיו בשיעור נמוך יותר. במקרה כזה בו הריבית עולה אך לא בשיעור חד, ובקצב הנמוך מהקצב לו צפו בתחילה נוטעת אופטימיות בקרב המשקיעים בארה"ב ששבים לרכוש מניות ואג"ח.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו – עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עשויים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.